Tesla е създадена като първият в света производител на масови електрически автомобили. През 2023 г. обаче неговият ръководител Илон Мъск призна, че конкурентите са по петите им, като стана ясно, че се страхува основно от производители от Китай. Ето и петте електромобила, които вече са в реална конкуренция с ел.колите на Tesla
BYD Han
По време на представянето пред инвеститорите на финансовия отчет на Tesla за 2022 г. Илон Мъск каза следните думи. „Ако говорим за втория автомобилен производител в света след Tesla, то това определено е китайска компания.“ Самите служители в китайската автомобилна индустрия, според Мъск, „работят по-усърдно и работят по-умно от всеки друг“.
Мъск не назова конкретна компания, но китайската BYD се класира на второ място в глобалните продажби на електрически превозни средства през 2022 г. Общо 911 хиляди електрически превозни средства от този концерн са продадени срещу 1.313 милиона коли Tesla. В същото време продажбите на Tesla са нараснали с 40%, докато продажбите на електрически автомобили BYD са се увеличили със 184%. А основната заплаха за Tesla е електрическият седан BYD Han.
NIO ET5
За разлика от концерна BYD, който започна с производството на бензинови автомобили, NIO първоначално беше стартираща компания, специализирана в производството на електрически превозни средства. За да си направи име, NIO построи суперколата EP9, която стана най-бързата електрическа кола в света към момента на появата си и също така спечели първия сезон на електрическия шампионат на Формула Е в класирането на пилотите.
Серийните автомобили се появиха по-късно, но веднага привлякоха вниманието с изключителни характеристики, както и скоростта, с която компанията актуализира гамата. Основната заплаха за Tesla обаче не е скъпият кросоувър ES8, а средноразмерният седан ET5. Той се конкурира с Tesla Model 3.
Zeekr 001
Още през 2010 г. китайският концерн Geely придоби подразделението Volvo Cars от Ford и оттогава, от една страна, активно подкрепя развитието на автомобилните технологии в Швеция, а от друга страна, използва тези технологии без много реклама.
Пример за такова сътрудничество е новата платформа за електрически превозни средства, която китайците официално разработиха самостоятелно, но с участието на поканени европейски експерти. За чисто китайски електрически превозни средства на същото шаси Geely създаде марката Zeekr, а техният първороден модел 001 заплашва няколко модела Tesla наведнъж.
Ora Lightning Cat
Това е интересен електрически автомобил с пет врати, който беше пуснат в Китай миналата година от концерна Great Wall. Концернът рекламира електрическите си превозни средства под новата марка Ora. Основна характеристика на тези автомобили е дизайнът, направен в ретро стил.
Според някои доклади Great Wall вече е на трето място по продажби на електрически превозни средства сред китайските компании. А според характеристиките на Ora Lightning Cat, той е напълно готов да се конкурира с Tesla Model 3 и дори с основните версии на Model S.
Xpeng P7
Стартъпът Xpeng е пример за това как бързо да създадете автомобилна компания без значителен капитал. Основателите успяха първо да убедят високопоставени инвеститори в Китай, включително ръководители и акционери на групите Alibaba или Xiaomi, и след това да извършат публично предлагане на Нюйоркската фондова борса, печелейки допълнителни средства от това.
През 2022 г. са продадени само 120 000 автомобила. Но, от друга страна, преди пет години, през 2017 г., Tesla продаде само 100 000 електрически превозни средства. Основното оръжие в борбата срещу Tesla е седанът P7. Концептуално той е подобен на NIO ET5 – в същия ценови диапазон като Tesla Model 3, Xpeng предлага повече кола за същите пари.
Wuling Hongguang Mini EV
Но всъщност истинският „убиец на Тесла“ изглежда така. Именно този миниавтомобил спори с Tesla Model 3 и Model Y за титлата на най-популярната електрическа кола ако не в света, то в Китай вече няколко години.